Hoze Off-Road Team - Pécs
  Frissítve: 12|10|04|cs
www.hoze.hu
Tisztelt érdeklődő!

Engedd meg, hogy röviden tájékoztassunk a GPS pontkereső versenyekről!

Letölthető az általunk rendezett GPS versenyek szabályzata MS Word formátumban, mely szabadon felhasználható!

     A GPS pontkereső versenyek szabályai -hasonlóan a trophykhoz- különbözhetnek mivel a rendezvény szervezők lehetőségei és a területek adottságai sem egyformák. A leginkább kedvelt időzítés az éjszaka, ugyanis a sötétben tényleg csak a magunkkal vitt technikára támaszkodhatunk a tájékozódás terén, ezért szinte az összes ilyen típusú verseny tartalmaz éjszakai részt is. Általában esti rajttal és kora délelőtti célzárással találkozunk, de akadnak 24 órás megmérettetések is. A pontok kihelyezése is különböző lehet. Vannak virtuális pontok, ahol a kontrol lapon feltett kérdésre csak akkor tudunk helyesen válaszolni, ha a megfelelő helyen vagyunk, de belefuthatunk "off-road" pontba is, ahol az autónk szélvédőjére ragasztott kontrol lapra kell a kihelyezett nyomatot elhelyezni. Az utóbbi pontoknak a teljesítése már rendszerint adrenalin termelő, mert nem elég gyalog megközelíteni a kontrol pontot, hanem az autót is oda kell valahogy juttatni, így a feladat hibátlan megoldásáért jogosan jár a plusz pont. A kihelyezett pontok megtalálására előírt kötelező sorrend nincs, ezért a versenyzők egymástól függetlenül próbálnak meg boldogulni a saját maguk által rögtönzött itiner szerint. Ez környezetvédelmi szempontból is előnyösebb, hiszen a mezőny nem egy „nyomvonalon” jár, így sokkal kisebb a taposás, mint egy trophyn. Az összes ponthoz vezet valahonnan egy -vagy több- út. Ezek az utak rendszerint jól járhatóak, a hétköznapokban is használt erdészeti közelítő utak, de akadnak ritkábban használt vagy épp nagyon benőtt, sűrű, szűk csapások is, ahol anno még talán közlekedtek is.

     Az autóban általában egy sofőrnek és egy navigátornak van helye, de mivel ez sincs szabályszerűen leírva ezért ritkán, de találkozhatunk navigátor nélküli sofőrrel, vagy épp a sofőrt és a navigátort segítő harmadik, negyedik személyekkel. Különböző géposztályok általában nincsenek, mert a szabad stratégia választás miatt, miszerint a könnyebb és gyors pontok megkeresése vagy a több pontot érő, de lassabb és kockázatosabb közül mindenki maga dönti el, hogy mi az amit és az autója elbír. Legtöbbször egy autó egy csapat, de találkozhatunk olyan versennyel is, ahol párosával kell vagy ajánlott indulni. A navigációhoz bármi használható. Nincsenek korlátozva a készülékek, térképek típusai, fajtái, mennyiségei.

     A célzárás kerek óra és perc, aminek a túllépése pontvesztést vagy kizárást von maga után. A türelmi idő kihasználása -ha van- pont levonással jár a felhasznált plusz idő mértékével. Ennek a súlya és maximális hossza szintén a rendezőségtől függően változik. Vitás esetekben a GPS által rögzített track (nyomvonal) adatai a mérvadóak, amiből egyértelműen kiolvasható a versenyző által megjárt út illetve a megjárt utat alkotó pontok ideje. Ezért a célba érkezéskor a kontrol lapon kívül a GPS készülék által rögzített útvonalat is le kell adni.

     Összességében ezek a versenyek mint mentálisan, mint fizikailag megterhelők lehetnek, de ha csak a túra kedvéjért indulunk, akkor is örömünk lehet benne, hiszen folyamatosan a magunk urai lehetünk, miközben számtalan kihívás elé állunk. Mivel mi választjuk ki a pontokra vezet utunkat, ezért szinte teljesen kötetlenül mozoghatunk. Nem kötelező egy nehéz szituációba belemenni, ha van alternatív kerülési lehetőség. Ezeken a navigációs versenyeken a sofőrnek és a navigátornak egy nevezőn kell lenniük, hogy az út során a feladatokat bizton meg tuják oldani.

     Ezek a versenyek jelentik számunkra az igazi élményt, hisz az off-road nekünk nem csak az utak adta kötöttségektől old fel, hanem az útvonalat is mi választjuk meg. Számunkra ez az igazi off-road szabadság. Így a GPS pontkereső versenyek azok, amiket már előre várunk, amelyekre készülünk, amelyek előtt éjszakánként nem tudunk aludni...

A GPS pontkereső versenyek ahol-jai, azaz gondolatok tömören:

  • Ahol a kontrol ponthoz nem jár itiner...

  • Ahol a terepjáró képességet a józan ész vezérli...

  • Ahol a megfontoltság célra vezetőbb, mint a kapkodás...

  • Ahol minden egyes másodperc számít...

  • Ahol se ember, se gép nem pihenhet...

  • Ahol az éberség nem apadhat alább...

  • Ahol a stressz folyamatosan emelkedett állapotban tart...

  • Ahol pillanatok alatt döntesz, melyik utat válaszd...

  • Ahol nem számít éjjel van vagy nappal...

  • Ahol a hosszabb út a "rövidebb"...

  • Ahol valódi izgalmak várnak rád...
Verseny vagy túra?

    Ugye abban egyet értünk, hogy különböző vérmérsékletűek vagyunk, és mindannyiunknak más és más jelenti a kihívást vagy a kalandot. Nem beszélve arról, hogy az ingerküszöbök is jelentősen eltérhetnek az off-roadosok körében is. Ezért a rajthoz állók táborát ketté lehet választani, ami semmi fajta degradálást nem jelenthet a túrázók irányába. Sőt, épp ellenkezőleg! A rendezőség és a profi versenyzők is teljes mértékben elismerik a túrázók elszántságát, és mivel a szabályok nem tesznek különbséget túrázó és versenyző közt, így egy megfontolt túrázó is érhet el komoly eredményeket, annak ellenére, hogy ő nem a babérokra hajt.
    A túrázó célja legfőképpen egy nyugodt autózás, rendezett körülmények között, a tájegység megismerése és a navigációs technikák gyakorlása. A kihelyezett pontok elhelyezkedése nem igazán érdekli, inkább a tájban való elmerengés, a hétköznapi rohanó életből való kiszakadás és a biztos haladás motiválja őket leginkább. Mivel a szabályzat nem tiltja, hogy két autó együtt mozogjon, így vannak túrázók, akik így, kisebb csoportokban haladnak, ezért ha bármi gondjuk akadna menet közben azonnal ott a segítség a másik részéről.
    A versenyzők azok egy teljesen más kaszt. Valós ellentétje a túrázóknak. Ôk azok, akiket a táj szépsége nem igazán hathatja meg, hisz ők azok, akik sietnek, talán jobban mint a hétköznapi rohanó napokban, ők azok, akik olykor bizonytalan utakat is be-be vállalva haladnak a gondosan megtervezett pontsorrenden, hogy a lehető legtöbbet hozzák ki magukból és a csapatukból. Náluk az idő igenis, hogy számít, ezért nem állhatnak meg még egy nyújtózás erejéig sem. Az igazi GPS versenyzők menet közben esznek, isznak, szükségleteiket holt időben intézik, amiből oly kevés van, az üzemanyag tankolást is különös tekintettel választják meg. Nem ész nélkül rohannak, de a haladási sebességük a túrázók sebessége felett van, mint ahogy az ingerküszöbük is.
Kötetlen autózás szigorú szabályokkal! Hogy is van ez?

    A terepjárós versenyeknek több fajtája létezik, csak hogy a legismertebbeket említsem csak meg: rally, trophy, triál, szuperkupa, gps pontvadászat. Egy laikusnak mit sem mondanak ezek a megnevezések, így könnyen tévesen ítélhet meg egy autót, ami a szokványosnál egy kicsit magasabb építésű, hogy milyen sportágba is tartozik. Jelen cikkem nem tér ki a többi ágazat ismertetésére, csupán a GPS pontvadászattal foglalkozik. Minden rendezvénynek vannak előre dekralált szabályai, amit nagymértékben meghatározza az autók felépítését is. Ugyan azon versenyek szabályzatai néhány dologban eltérhetnek egymástól, így az általam leírtak egy közelítő viszonyítási alapot képeznek csupán, és nem tartalmaznak minden részletet.

A GPS pontvadászat:

    A GPS pontvadászat már a nevében hordozza a verseny lényegét, miszerint egy adott időn belül kell a kihelyezett pontok közül a lehető legtöbbet begyűjteni. A pontoknak nincs kötelező összeszedési sorrendje, így már talán érthetővé is vált, hogy mit jelent a kötetlen autózás. A pontok megtalálásához nem jár itiner, vagy javasolt útvonal, azokat mindenki úgy közelíti meg, ahogy tudja. És akkor máris a szabályok legfontosabb eleménél tartunk, miszerint csak és kizárólag utakat szabad az autóval használni. Természetesen az út fogalma kissé képlékeny fogalomként hathat, de a kultúrnövényen, az egyértelműen kitáblázott magánterületen, az erdőben a fák között légvonalban való közlekedés tilos, ami azonnali kizárást jelent a résztvevőnek. A pontokat a verseny szervezői is egyértelmű úton közelítették meg és tették ki. Nem véletlen, hogy elsőre nem találjuk a ponthoz vezető utat. Ez természetes, hisz a verseny egyik lényege a navigációs képesség.

A pontok kategóriába sorolása:

    A pontok nehézsége több kategóriába sorolható, így a pont megtalálása esetleg off-road teljesítményhez is köthető, aminek nagyobb értéke van a normálhoz képest.
  • A K1 könnyen megközelíthető pont;

  • A K2 nehezen megtalálható, vagy nehezebben megközelíthető pontot jelent;

  • A K3 jelölésű pedig igazi Off-Road teljesítményt jelentő helyszín. Ezek a teljesítmény pontok megoldásai is sza- badon választhatóak, miszerint ha csak a menetlevélbe történik a nyugtázás, nem jár érte a plusz pont, de ha a gépjárművünket is közvetlen a ponthoz juttatjuk, és az ott található rögzített pecsét lenyomatát elhelyezzük a rajtnál a szélvédőnkre ragasztott ellenőrző lapra, akkor plusz pont jár érte. A teljesítésük viszont sok időbe is telhet és bizonyos helyzetek kockázatosak lehetnek, így mindig mérlegelni kell.

A nyomonkövetés:

    A versenyzők autóit loggerekkel szerelik fel a rendezők, így a bázison minden mozgás felügyelve van, látható ki merre haladt, merre halad pillanatnyilag és milyen utakat használ. Minden szabálytalanság azonnal látszik, így még mielőtt jelentős taposási kár keletkezne, a versenyzőt figyelmeztetni tudják a rendezők.

A GPS pontvadászat és a természet:

    Egyre népszerűbbek a navigációs berendezések terjedése hazánkban is. Rendelkezésre áll több fajta topográfiai térkép valamint kiváló minőségű ortofotók is, amiket különböző gps készülékeken és laptopokon tudunk használni. A GPS pontvadász versenyek épp ezért egy kicsit deviáns rendezvényeknek tűnhetnek, de vizsgáljuk csak meg jobban.
Mivel a pontok megtalálásának nincs sorrendje, ezért minden résztvevő a saját maga által kigondolt ÚTON közelíti meg a pontokat, így nagyrészt nem beszélhetünk taposási kárról, mert egy vagy kettő autó nem okozhat kárt semmilyen körülmények között sem az erdei utakban, ahol egyébként a hétköznapokon fahordó teherautók és traktorok közlekednek. A pontok mennyisége általában több, mint amennyi beszedhető adott időn belül, ezért vannak olyan pontok, amit autó sem érint. Az érintett pontokon nem tartózkodik egyszerre sok-sok autó, így mondhatni a zajterhelés is elenyésző. Mivel minden résztvevő loggerel és saját gps készülékkel van ellátva a károkozás ténye azonnal megállapítható, valamint a későbbiekben ezek a nyomvonalak kiértékelhetőek. Hibás értékelés az lenne, ha a megtett távolság számítana és a résztvevők nem lennének nyomkövetve, ugyanis ez arra sarkalná őket, hogy légvonalba közlekedjenek mindenen át. A jól szervezett GPS pontvadász verseny alapja egy, a minden részletre kiterjedő szabályzat, ami a természet védelmét is szem előtt tartja, illetve magában foglalja.


Eddig elért eredményeink:

2013. november 29-30. - Budapest-Kehidakustány Patroldoktor 2013. GPS Megatúra

Patroldoktor 2013. GPS Megatúra - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátorok: Öhler Márton, Kiss László



2013. június 15-16. - II. Zalai GPS túra

II. Zalai GPS túra - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátorok: Kéki Antal, Völgyesi Attila



2012. szeptember 21. - IV. Pest-megyei GPS pontkereső verseny

2012. IV. Pest-megyei GPS pontkereső - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátorok: Kéki Antal, Völgyesi Attila



2011. október 21. - III. Pest-megyei GPS pontkereső verseny

2011. III. Pest-megyei GPS pontkereső - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátorok: Kéki Antal, Völgyesi Attila



2010. december 30. - II. Pest-megyei GPS pontkereső verseny

2010. II. Pest-megyei GPS pontkereső - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátorok: Kéki Antal, Völgyesi Attila



2010. szeptember 17-18. - I. Pest-megyei GPS pontkereső verseny

2010. I. Pest-megyei GPS pontkereső - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátorok: Kéki Antal, Völgyesi Attila

2010. május 14-15. - DORT - Szeged - GPS pontkereső verseny

2010. Szeged - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátorok: Kéki Antal, Völgyesi Attila

2008. július 12-13. - VORC - V. Kisszékely Off-Road Weekend - GPS pontvadászat

2008. szeptember 19-20. - III. Navi-Road GPS Challange - Szentes - GPS pontkereső verseny

2008. Szentes - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátor: Kéki Antal

2008. július 12-13. - VORC - V. Kisszékely Off-Road Weekend - GPS pontvadászat

2008. Kisszékely - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátor: Kéki Antal

2007. december 29. - VII. Magellan GPS pontkereső verseny

2007. Veszprém - III. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátor: Kéki Antal

2007. szeptember 14-15. - II. Navi-Road GPS Challange - Szentes - GPS pontkereső verseny

2007. Szentes - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátor: Kéki Antal

2007. július 13-15. - VORC - IV. Kisszékely Off-Road Weekend - GPS pontvadászat

2007. Kisszékely - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátor: Kéki Antal

2007. június 15-16. - Várpalota Off-Road fesztivál - GPS pontkereső verseny

2007. Várpalota - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátor: Kéki Antal

2006. december 29. - Veszprém - VI. Magellan GPS pontkereső verseny

2006. Veszprém - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátor: Kéki Antal

2006. szeptember 15-16. - I. Navi-Road GPS Challange - Szentes - GPS pontkereső verseny

2006. Szentes - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátor: Kéki Antal

2006. július 07-08. - VORC - III. Kisszékely Off-Road Weekend - GPS pontvadászat

2006. Kisszékely - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátor: Kéki Antal

2005. május 20-21. - DORT - Szeged - GPS pontkereső verseny

2005. Szeged - I. helyezés
Sofőr: Sallai József
Navigátor: Gáspár Tibor

NNHoze